Hva handler denne bloggen om?

Denne bloggen ble igangsatt under studiet Kreativ kommunikasjon (HiAk)i 2009 og videreført under studiet Entreprenørskap i ledelse og undervisning NMH 2011.

fredag 22. oktober 2010

Byplanleggere over kjøkkenbordet

De flotte anleggene ved Fetsund lenser rommer et flytende galleri med barnekunst om sommeren. Og et steinkast unna et galleri som selger egenproduserte smykker, bildende kunst såpe og mye mer. Naturinfosenteret har åpent i helgene, ofte med aktiviteter for barna og en flott utstillignsom gir innsikt i de enestående deltaområdene. Fetsund har mye å by på. Men en samlende plan savnes for å binde alle de gode tilbudene sammen.

Vi satt og hang over en kopp te, min studiekollega Berit og jeg, og lekte byplanleggere. Bosatt på Romerike begge to synes vi det er trist at alle de små tettstedene ikke fungerer som møtearenaer for mennesker. Her sover vi, vi steller hagene våre og til nød kjøper melk og brød i nærbutikken, men de store handlesentrene suger til seg kjøpekraft og aktivitet. Det er hit de fleste drar, enten de har en plan om innkjøp, skal kose seg sammen eller et tilfeldig møtested for ungdom uten alternativer. Så ligger gatene tomme på kveldstid, mens vi sitter rastløse og isolerte i våre vakre, nyoppussede stuer.

Sentrifugalkraften i de gigantiske sentrene er så sterk at den dreper småhandel og lokale butikker med særpreg, og gir oss monotone glass- og betongkorridorer der opplevelsene får et syntetisk preg.

Jeg arbeider i Fetsund. Der har kommunen kommet lovlig sent på banen med hensyn til planlegging av stedets viktigste funksjoner. På østsiden av elva ligger kommuneadministrasjonen og man må krysse den trafikkbelastede brua og ned en kronglete vei for å komme til helsestasjon, butikker og togstasjon. Og over dette, rett ved brua klemt mellom trafikk og bratt helling, ligger Kulturtorvet som rommer kulturskolen og Skolestua dagsenter, herredshus og bibliotek. Hvor ofte står jeg ikke en mørk og kald vinterkveld og underviser, mens gårdsplassen utenfor er fylt med biler - på tomgang. Den offentlige kommunikasjonen er elendig, barn må kjøres til alle tilbud. Og for de voksne er det ingen tilbud når biblioteket er stengt. Tenk om man hadde en helhetlig tenkning, sukker jeg. Samkjøring mellom de kommunale tilbudene, som også kollektivtransporten forholdt seg til. En hyggelig liten kafe et sted på dette tunet, der de voksne kunne møtes mens barna er på kulturskolen, eller bare lese en bok over en god kopp kaffe.

Det finnes et koselig galleri i Fetsund, om man beveger seg ned bakken til Fetsund lenser (gjør det, og opplev hvilken perle dette området er for turgåere, interesserte i lokalhistorie og kunst), men akk så langt fra alle de ting som kunne gitt en synergieffekt.

For hva skal til for at et sted skal blomstre?

Ingrediensene næringsliv, kulturopplevelser, spisested og underholdning, kommunikasjon og plassering er viktige. Et sted skal leve i arbeidstid - og når vi har fri. Handlesentrene, tross lange åpningstider, gir oss ikke dette.

Er det noen grunn til at Strømmen skal være en kullosstinkende gjennomfartsåre der bare storsenteret fungerer? Her finnes så mange av de nødvendige ressursene på plass, det er bare ingen synergi mellom dem.

Jeg har lyst til å nevne Kulturskolen Mjølkefabrikken, beliggende i gamle fabrikklokaler på Østre Toten, som et eksempel på vellykket kombinasjon av politikk, næring og kultur. Her har kulturpersoner, politikere og næringsdrivende i samarbeid utviklet et sted der forskjellige virksomheter møtes. Kulturskolen har vært en viktig pådriver i utviklingsprosessen. Stedet har lokaler for drift av kulturskolen, scene for større og mindre visningsbehov, det er kafe, og et uteanlegg med brygge og båtutleie. Næringsvirksomhet i området gir en synergieffekt til et levende miljø. Ved å sette sammen virksomheter som kan fungere harmonisk i forhold til hverandre kan man skape tilbud som blir attraktive.

Plassering i forhold til hvilke typer aktivitet er viktig å vurdere. For eksempel kan beliggenhet ved elv/havn være attraktivt i sommerhalvåret for publikum. Men da må man finne løsninger for de stille periodene i vinterhalvåret. En liten forretning i Oslo som kombinerte to sesongaktiviteter; salg av snowboards og ekstremsportutstyr for vinter/ MC-utleie for sommerdrift. Butikken finnes ikke lenger; trolig har plasseringen spilt en rolle; unike tiltak trenger rett plassering i forhold til potensielle kunder.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar