Hva handler denne bloggen om?

Denne bloggen ble igangsatt under studiet Kreativ kommunikasjon (HiAk)i 2009 og videreført under studiet Entreprenørskap i ledelse og undervisning NMH 2011.

tirsdag 22. desember 2009

Hovedprosjekt emne 2 kreativ kommunikasjon - avslutning


Så er prosjektet for Østfold Kompetansesenter AS sluttført. I tråd med egne ønsker ble hovedfokus lagt på deltakerrettet aktivitet på Skjetorp gård med tre personer.

De fikk kreative utfordringer som delvis ble gitt som kollektive øvelser, og etterhvert som vi ble bedre kjent, individuell tilpasning. Hvilke erfaringer sitter jeg igjen med?

Vi er alle født forskjellige og livet utsetter oss for ymse påkjenninger. Det jobbes innen hjerneforskning på sansning, kreativitet osv med målingsmetoder som hjerterytme, øyebevegelser, temperaturmålinger osv. Slike metoder i en eventuell undersøkelse med kontrollgrupper over tid kunne trolig gitt svar. Det er ikke de ressursene vi har til rådighet, og det er heller ikke den vinklingen jeg har hatt i møtet med menneskene som har sagt ja til å delta i prosjektet. Med et våkent øye og et reflektert og åpent sinn kan også veilederen eller medmennesket oppfange når en annen er i en vekstprosess. Grunnet høyt fravær hos to av deltakerne var det ikke lett å skulle konkludere i den problemstillingen jeg hadde reist. Deltakerne ble oppfordret til mest direkte materialkontakt, og tilsynelatende hadde dette god effekt. Den ene var av helsemessige grunner ikke i stand til å stå lenge, og begge de kvinnelige deltakerne foretrakk å jobbe sittende. Den deltakeren som trolig hadde størst utbytte hadde også hatt en glede av estetisk arbeid tidligere, og hadde erfaring fra estetisk/ manuelt arbeid på avansert nivå. Likevel vil jeg si at jeg oppfattet prosessen for denne deltakeren som en "oppvåkning", som en begynnelse til nye muligheter og til selvrefleksjon. Han arbeidet stående hele tiden. Forskjellen mellom de tre deltakernes valg kan handle om kjønnsroller, personlige preferanser, helse og ståsted i livet. Dersom jeg får anledning til å arbeide videre med lignende problematikk i framtiden vil det være interessant å se hva slags resultater jeg da kommer til.

Hvilke metoder som gir best resultat for mennesker i attføring vil sikkert fortsatt bli diskutert. Men jeg er overbevist om betydningen av at så vel deltaker som veileder kjenner engasjement og motivasjon for det arbeidet som gjøres kan lykkes. Jeg erfarer også dette å komme i sosial sirkulasjon, det å delta i et fellesskap er utviklende. Å bli sett av andre mennesker – og bli møtt med engasjement og respekt. Gjennom kreativitet, selvrefleksjon og møtet med medmennesker som støtter oss og stiller oss spørsmål holder vi oss levende i tanke og sjel.

Vi må heller ikke glemme at kreativ kommunikasjon er mer enn kreative øvelser. Det yrkespedagogiske aspektet; å arbeide for at en bedrift skal ha levende og engasjerte mennesker, at det skal være likeverd for alle parter, at man skal hindre utbrenthet ved å ha en vedvarende prosess der partene samarbeider for å ivareta en helhet – dette er like viktig.

Jeg takker alle som har bidratt til å gjøre prosjektet til en nyttig og verdifull erfaring for meg; eierne Mette og Jan Skjeltorp, som med hjertevarme og humor åpner gården for arbeidspraksis, Østfold Kompetansesenter AS med ledelse og ansatte som oppleves som spreke, rause og dyktige - og viktigst av alt; de deltakerne som sa seg villige til å bli med i prosjektet. Alle tre har på hver sin måte gitt meg noe viktig å ta med videre. Tusen, tusen takk!

http://twitter.com/HildeKramer



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar