Hva handler denne bloggen om?

Denne bloggen ble igangsatt under studiet Kreativ kommunikasjon (HiAk)i 2009 og videreført under studiet Entreprenørskap i ledelse og undervisning NMH 2011.

tirsdag 1. desember 2009

Produktorientering og yrkespedagogisk tenkning


Hvis man ønsker å gi meningsfylte oppgaver for mennesker i attføring, hva kunne det være? Hvilke produkter kan man produsere ved en attføringsbedrift? Mye av det jeg finner i annonser for attførings/vekstbedrifter har svært lik profil. En del bærer preg av lokal produksjon med lite vekt på profesjonell design.

Men må man tenke så snevert om hva et produkt er? Vi har vel lett for å se for oss en vare, og at det er noe som skal omsettes. Men en definisjon fra Google er: consequence of someone's efforts or of a particular set of circumstances.

Når jeg leser om Blakstad sykehus i en artikkel i Aftenposten*) og sykehusets nå fem år gamle prosjekt med Cabaret for øyeblikket blir jeg inspirert. Regissøren Kristen Grødem skulle egentlig bare innom Blakstad for å ta noen nattevakter mens han jobbet med en tekst. Det var i 2003. Grødem har tidligere blant annet jobbet med Riksteatret og diverse orkestre, deriblant Oslo–Filharmonien.

I 2004 har ble han ansatt som regissør ved sykehuset. Siden den gang har han skapt et par forestillinger i året, sammen med nåværende og tidligere pasienter.

–Jeg tenker ikke terapi, men regi, sier Grødem. –Og jeg fokuserer på den friske siden av personen. Vi pleier å si at dette er terapifri sone. Blir de friskere av å være her, så får de ta skylden selv.

Det å tenke at et produkt kan være en kreativ prosess, et kunstnerisk produkt er én mulighet. For meg er det viktigste med dette at det skapes en aktivitet som er attraktiv, som samfunnet utenfor har interesse for. Attføringsbedrifter bør lete i nærmiljøet for å se: Hva er vår egenart lokalt? Hva kunne gi positiv opplevelse for deltakerne? Hvilke samarbeidsparter finnes i våre omgivelser, eller ved å kombinere de instansene vi allerede har i vår bedrift? Hvilke ressurser har vi blant våre ansatte som kunne gi dem en opplevelse av å bruke sin egen kreativitet og ansvar for utforming av arbeidsdag?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar