Hva handler denne bloggen om?

Denne bloggen ble igangsatt under studiet Kreativ kommunikasjon (HiAk)i 2009 og videreført under studiet Entreprenørskap i ledelse og undervisning NMH 2011.

fredag 23. oktober 2009

Rytme og struktur i de kreative øvelsene


Fra studiet kreativ kommunikasjon ved HiAk. Dette rommet er ikke godt egnet for øvelsene. Rommet ligger som en 'celle' midt i et bygg. Det finnes noen få vinduer, men de vender bare ut mot indre korridorer og gir en følelse av å være innseperret. Inneklima og belysning er vanskelig, og som bildet viser: Her er det lagt opp til helt andre typer virsomhet. De ubehandlede bordflatene ogkontorstolene er gode nok, men et hinder for å kunne arbeide fritt med bildene. I hodet har man konstant en påminning om at det ikke må dryppe, søles maling på de kostbare omgivelsene.




Hver øvelse har sin retning, sitt tempo og språk - og hensikt. Men det finnes en struktur som er gunstig å merke seg:

  • Introduksjon – innlede med dialog, gruppesamtale der ro og konsentrasjon er viktige virkemidler. Oppfordre til å bruke et kroppsspråk som stiller åpent for å gå inn i øvelsen. Dersom tidligere hendelser skaper en forstyrrelse, eller andre behov for samtale ligger til stede, ta tid til refleksjon og samtale. Ofte vil det være svært viktige ting som kommer opp i disse samtalene som kan påvirke øvelsene i positiv retning.
  • Kreativ øvelse -varighet vil variere av øvelsens karakter
  • Dialog (i grupper på mer enn seks deltakere, dialog mellom to for at det ikke skal ta for lang tid) Disse er oftest korte – ca 5 minutter på hver part
  • Plenum. Her vil de forskjellige individene ta forskjellig plass. Det gir muligheter for konfrontasjoner, men er også viktig, ikke minst for grupper som trenger trening i fellesskapstenkning,
  • Tid for refleksjon, logg. Viktig å skrive ned opplevelsen av øvelsen og hvilken virkning den har. I blant er opplevelsen så intens at man etterpå ikke har hukommelse som rommer alle hendelsene. En logg fungerer også som instrument for å bli klar over egen prosess over tid.
  • Ikke avslutt med en triggende øvelse. Men om en øvelse har igangsatt noe som man merker fortsatt er aktivt ved neste sammenkomst griper man fatt i dette før man går videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar